- Er gaat enorm veel geld om in de metaverse, de digitale wereld die wordt gepromoot door Facebook-topman Mark Zuckerberg.
- Maar toch ziet Apple er blijkbaar nog geen brood in, want de nieuwe VR-bril van het merk zou er niet mee overweg kunnen, zo beweert Bloomberg-analist Mark Gurman.
- Het nieuwe snufje van Apple zou dit jaar op de markt moeten komen tegen een prijs van ruim 2.600 euro.
- Lees ook: De metaverse: wat is het en wat kan je ermee?
De hele wereld lijkt in de ban van de metaverse sinds Mark Zuckerberg, de topman van Meta (voormalig Facebook), zijn grootse plannen voor de digitale wereld bekendmaakte. Maar er is een partij die zich nog afzijdig houdt: Apple weigert voorlopig nog mee te doen aan de metaverse. Dit beweert Mark Gurman, analist bij Bloomberg, in zijn laatste nieuwsbrief.
Volgens Gurman is het hele idee van de metaverse uit den boze binnen de muren van Apple als het gaat om de ontwikkeling van de nieuwe VR-bril van het merk. Dat houdt in dat de ‘mixed reality’-bril van Apple niet geschikt zal zijn voor de virtuele 3D-werelden. Volgens de analist heeft Apple de focus op kortstondige communicatiesessies, het bekijken van verschillende soorten content en natuurlijk gaming.
Er gaan al langer geruchten over Apple’s bril. Hij zou bijvoorbeeld voor het eind van dit jaar uitkomen en per oog een scherm met een 8K-resolutie hebben. Aan de buitenkant zou de bril de wereld in de gaten houden met een mix van camera’s en LiDAR-sensoren. Het technische snufje zou 3.000 dollar (omgerekend 2.640 euro) moeten gaan kosten. Er zou ook een goedkoper model komen met 4K-schermen.
Er gaat veel geld om in ‘de metaverse’
Of Apple er goed aan doet om de metaverse te negeren, zal in de toekomst moeten blijken. De investeringen in de 3D-werelden verbreken bijna wekelijks nieuwe records, wat aangeeft dat er veel interesse is. Maar de metaverse, zoals we hem nu kennen, is eigenlijk nog helemaal geen metaverse zoals Zuckerberg hem introduceerde.
De metaverses waar nu veel geld in omgaat zijn eigenlijk games die al langer bestaan, maar die nu omgedoopt worden tot metaverse. Of deze uiteindelijk uitgroeien tot een echte metaverse, is nog afwachten. Het geld dat erin gestoken wordt, zal de ontwikkeling ongetwijfeld helpen. Ondanks dit alles lijkt het erop dat 's werelds waardevolste bedrijf nog grote vraagtekens zet bij Zuckerbergs droom.
Of Apple het bij het rechte eind heeft? Dat weet niemand. Maar het is wel typisch iets voor Apple om te wachten tot een nieuwe technologie zich bewijst. Doorgaans geeft het bedrijf later een eigen draai aan de nieuwe tech, zodat het goed in het eigen ecosysteem past. Dat zou het uiteindelijk ook kunnen doen met technologie rondom de metaverse.